"Zie hieronder het programma van Big Data Day 2017. Klik hier voor een overzicht van alle sprekers"


Programma Big Data Day 2017

Download programma
Showing All
Plenair
Masterclass (open sessie)
Round Table
Netwerkruimte
Polar
Flash
Spark
Glow
Neon
Solar
Beam
08:30
09:00
09:30
10:00
10:30
11:00
11:30
12:00
12:30
13:00
13:30
14:00
14:30
15:00
15:30
16:00
16:30
17:00
Ontvangst
08:45 - 09:45
08:45 - 09:45
Netwerkruimte
Plenair

Break
11:00 - 11:30
Plenair

Break
12:00 - 12:30
Plenair

Lunch
12:45 - 14:00
Plenair

Break
14:30 - 15:00
Plenair

Break
Plenair

Borrel
16:30 - 17:30
16:30 - 17:30
Netwerkruimte
Plenair

Opening Big Data Day 2017
09:45 - 11:00
09:45 - 11:00
Polar
Plenair

Opening Big Data door Hella Hueck (dagvoorzitter)

Openingskeynote
In een dynamisch ochtend programma behandelen​ we​ diverse aspecten van Data & Analytics​: hoe bedrijven nu echt gebruik van data kunnen maken en wat het hen oplevert.​ ​De sprekers worden door onze dagvoorzitter, Hella Hueck en tafelgast George de Boer, TomTom steeds nabesproken. ​We kijken ook naar de valkuilen als het gaat om Privacy.

Door o.a.: G​eorge de Boer​ (​Leader Connected Car Initiatives TomTom​), Albert Veenstra​ (Scientific Director DINALOG), Frans Feldberg (Professor Data-Driven Business Innovation Vrije Universiteit), Giels Brouwer (CEO SciSports), Mario Suykerbuyk (Managing Director PostNL Data Solutions), Tinneke Beeckman (Schrijfster 'Macht en Onmacht')

Afsluitende keynote: de Big Data Boer
15:45 - 16:30
15:45 - 16:30
Polar
Plenair

Afsluitende keynote: de Big Data Boer

In een tijdperk waarin de landbouw onder druk staat, ben je als boer genoodzaakt naar oplossingen te zoeken. Big Data is dan niet het eerste waar je aan denkt. Jacob van den Borne is een echte innovator op zijn vakgebied. Laat u inspireren en hoor hoe Jacob drones, data & analytics inzet om meer rendement uit zijn grond te halen.

Jacob van den Borne (Eigenaar Van den Borne aardappelen)

Masterclass met Marco de Jong
11:30 - 12:00
Meer info volgt spoedig
11:30 - 12:00
Flash
Masterclass (open sessie)

Data als ingrediënt
11:30 - 12:00
Data als ingrediënt
11:30 - 12:00
Flash
Masterclass (open sessie)

Data als ingrediënt

Zonder goede ingrediënten kan zelfs de beste chef geen wereldgerechten maken. Goede kennis van data als basis ingrediënt vergroot de mogelijkheden en stelt ook beginnende chefs in staat smakelijke gerechten te creëren. Tijdens deze sessie gaan we in op de verschillende verschijningsvormen en bereidingsmogelijkheden van data, zodat jullie trek krijgen en gaan experimenteren met data.

Door: Marco de Jong (Business Scientist & Co founder Experience Data)​

Wat is nu een datascientist, wat doet hij, wat voor type is het?
15:00 - 15:30
15:00 - 15:30
Flash
Masterclass (open sessie)

Wat is nu een datascientist, wat doet hij, wat voor type is het?

Analisten zijn er in verschillende vormen en maten. Commercieel tot autistisch en analytisch tot programmeur. Wat doen ze, wat drijft ze, hoe werk je met ze en hoe werf je ze? Een kijkje in de stille keuken van een sterk verwante doelgroep met finance. Alleen een beetje anders.

Door: Geert-Jan Waasdorp (Directeur Intelligence Group, arbeidsmarktanalist en 100% data)

Data Driven business model innovation
11:30 - 12:00
11:30 - 12:00
Spark
Masterclass (open sessie)

Data Driven business model innovation

Omdat we in een omgeving leven waarin steeds meer data beschikbaar komen stoeit menig organisatie met de vraag "wat kunnen en moeten we met al deze data?" Data bieden allerlei mogelijkheden voor organisaties. De meeste organisaties kijken primair vanuit een intern perspectief: hoe kunnen we data gebruiken om de bedrijfsvoering te verbeteren? De vraag hoe kunnen we innoveren door nieuwe op data en analytics gebaseerde producten en diensten te ontwikkelen blijft in veel organisaties onbeantwoord. Deze sessie gaat in op het ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’ van data driven business innovation.

Door: ​Prof. Frans Feldberg​ (H​oogleraar Data​ ​Driven Business Innovation VU/Director Amsterdam Center for Business Analytics)​

Op weg naar een datagedreven RET
12:30 - 13:00
12:30 - 13:00
Spark
Masterclass (open sessie)

Op weg naar een datagedreven RET

Kenrick Bremer is bezig aan een reis om van de RET een data gedreven bedrijf te maken waarbij wordt vastgesteld op welke wijze big data een bijdrage kan leveren aan de bedrijfsvoering van RET. Ook wordt er gekeken naar de verbetering van het voorspellend vermogen van het bedrijf, op het gebied van dienstverlening en service aan de reizigers.​

​Door: ​Kenrick Bremer​ (Concern Controller RET​)​

Onze toekomst en verleden in People Analytics
14:00 - 14:30
14:00 - 14:30
Spark
Masterclass (open sessie)

Onze toekomst en verleden in People Analytics

​In 2013 begon Patrick Coolen binnen ABN AMRO aan een ontdekkingsreis om Analytics op de HR afdeling in te zetten. ​Tijdens deze sessie zal hij zijn ervaringen met u delen en verteld hij over innovatieve ideeën die ze hebben toegepast zoals HR explore sessions, employee experience en de wens om een fact based HR beleid neer te zetten.

Door: Patrick Coolen (Manager HR analytics and strategic workforce planning ABN AMRO Bank)

Investeren met Big Data
15:00 - 15:30
15:00 - 15:30
Spark
Masterclass (open sessie)

Investeren met Big Data

Losse ingrediënten zijn weinig waard, totdat een sterrenchef zich buigt over deze ingrediënten en er een hoogstaand gerecht van maakt. Hetzelfde geldt voor data. De waarde van data is afhankelijk van hoe je het combineert. Welke data is beschikbaar? Hoe kan je data combineren tot iets waardevols? Graydon en ValueMaat vertellen hoe zij met elkaar data combineren en daarmee nieuwe business modellen uitrollen.

Door: Mattijs van de Weijer (Group Director Risk & Compliance Graydon) & Jelke Schaafsma (CEO Valuemaat)

Degene met de slimste algoritmes wint de strijd, als....
11:30 - 12:00
11:30 - 12:00
Glow
Masterclass (open sessie)

Degene met de slimste algoritmes wint de strijd, als....

Georffrey van Meer werkt sinds 2014 bij RTL Nederland. Hij zet zich in om met data de strijd​ van de meeste kijker​s​ te winnen. RTL Nederland bouwde haar eigen technisch platform voor dataverwerking en leert hier continue van. De inzichten uit de data worden in wisselwerking met de creatieve kracht van mensen ingezet.​ Het is immers een creatief bedrijf waar de combinatie van mens en machine het verschil maakt. Een mega pakhuis vol data leidt niet vanzelfsprekend tot een optimaal videobedrijf. In dit ​interview deelt Geoffrey inzichten en leerless​en.​

​Door: ​Geoffrey van Meer​ (​Manager Consumer Intelligence RTL Nederland​)​

Van navigatiekastjes naar het geven van inzichten
12:30 - 13:00
12:30 - 13:00
Glow
Masterclass (open sessie)

Van navigatiekastjes naar het geven van inzichten

TomTom is jaren geleden al gaan kijken wat je allemaal met data kunt doen en welke data je kunt combineren. De afgelopen jaren heeft dit bedrijf een enorme transitie doorgaan. George de Boer geeft u in dit ​interview zijn visie en ervaringen over wat je als bedrijf allemaal met data kunt doen. De wereld raakt steeds meer verbonden en​ de​ data gaat steeds nieuwe inzichten geven. Hier moet je als bedrijf gebruik van maken, maar hoe​?​

Door: ​G​eorge de Boer​ (​Leader of Connected Car Initiatives TomTom​)​

Gaat Machine en Deep Learning Travelbirds klantenservice echt veranderen?
14:00 - 14:30
14:00 - 14:30
Glow
Masterclass (open sessie)

Gaat Machine en Deep Learning Travelbirds klantenservice echt veranderen?

TravelBird heeft als doel het boeken en reizen eenvoudig en gemakkelijk te maken, zodat reizigers simpelweg kunnen genieten​. Onlangs is Fiona een traject aangegaan om de beleving van de reiziger met behulp van Machine en Deep Learning verder te verbeteren. Ze neemt u mee in hun ​reis en deelt haar ervaringen tot nu toe.

​Door: ​Fiona Vanderbroeck​ (​Head of Service & Care TravelBird​)​

Next level in Finance
15:00 - 15:30
15:00 - 15:30
Glow
Masterclass (open sessie)

Next level in Finance

David de Jong heeft diverse functies binnen Achmea bekleed waaronder die van Manager Finance en Manager Innovatie & Big Data. In de sessie gaat David in op de rol en inrichting van de financiële functie vanuit het perspectief en kansen die digitalisering en groei ​van ​data biedt voor Finance. In zijn visie zou een een afdeling Finance zich meer moeten focussen op o.a. het werken met grote, ongestructureerde hoeveelheden data en meer innovatief vermogen creëren, alsmede meer kennis nemen van IT/data ​en advanced analytics. Dat is een ander profiel ‘financial’ die meer op de data analist vanuit big data teams bestaat. ​De data-analist is steeds meer in staat taken van een business controller uit te voeren én hij is er meer bedreven in om slim met data om te gaan.

Door: David de Jong (Head of Strategy Big Data and Network operations Achmea)

Round Table: Data moet centraal staan, maar de klant blijft in control
11:30 - 12:45
11:30 - 12:45
Neon
Round table

Round Table: Data moet centraal staan, maar de klant blijft in control

Mario Suykerbuyk, ​M​anaging director bij PostNL Data Solutions, deelt met u ​hoe de digitalisering van PostNL een centrale rol speelt, terwijl de consument steeds meer aan de knoppen zit. PostNL heeft alle bedrijfsonderdelen die iets met data doen samengebracht en gecentraliseerd omdat het bedrijf gelooft dat data de driver van de business is.

Door: Mario Suykerbuyk (M​anaging director PostNL)

Round Table: Klopt het werkelijk dat CFO’s op een data goudmijn zitten?
14:00 - 15:15
Round Table | Sidetrade
14:00 - 15:15
Neon
Round table

Round Table: Klopt het werkelijk dat CFO’s op een data goudmijn zitten?

En als dat het geval is welke financiële data is dan zo waardevol en hoe kan mijn bedrijf hiervan profiteren? Moet ik het zoeken aan de kostenreductie- of aan de omzetverhoging kant? Kan je bijvoorbeeld met minder tijd en moeite een hogere Net Promotor Score (NPS) behalen en de klanttevredenheid verhogen? Dit zijn de vragen die in deze sessie geadresseerd worden.

Round Table: Voorspellen van de business? Aan de slag met analytics!
11:30 - 12:45
Round Table | QNH
11:30 - 12:45
Solar
Round table

Round Table: Voorspellen van de business? Aan de slag met analytics!

Voorspelbaarheid van de business verhogen, dat wilt iedereen. Nieuwe technologieën op het gebied van predictive analytics maken het vandaag de dag mogelijk. Maar is het ook reëel voor uw business? Denkt u dat het mogelijk is of ziet u wellicht valkuilen? We gaan hierover graag met u in discussie. U kunt wellicht eerder aan de slag met analytics dan u denkt!

Gefaciliteerd door​:​ QNH

Round Table: HR Analytics leidt tot betere Business performance
11:30 - 12:45
11:30 - 12:45
Beam
Round table

Round Table: HR Analytics leidt tot betere Business performance!

Shell besloot om alle HR gegevens onder te brengen in een centrale HR Database. Er is veel tijd gestoken in de techniek en data kwaliteit, in data privacy richtlijnen en vervolgens in het opstellen van managementinformatie op basis van die data. Sinds drie jaar is een nieuw team met voornamelijk datawetenschappers aan het werk met als doel voor Shell aanbevelingen te doen over HR beleid en procedures. De focus ligt hierbij op de invloed van medewerkers op business performance.

​Door: ​Esther Bongenaar ​(​VP HR Data & Analytics Shell​)​